Ayşən İsmayılova, Nərgiz Niftəliyeva
Açar
sözlər: şəxsiyyət,
sosial antropologiya, mədəniyyət, qrup, fəaliyyət, ünsiyyət
Ayşən Fəxrəddin qızı İsmayılova,
Nərgiz Nazim qızı Niftəliyeva
ŞƏXSİYYƏT –
PSİXOLOGİYA VƏ
SOSİAL ANTROPOLOGİYANIN MODELİ KİMİ
Xülasə. Müasir dövrə qədərki zamanlara nəzər
saldıqda şəxsiyyətin kimliyi daha çox onun doğulduğu cəmiyyətdə doğulduğu
statuslar ətrafında müəyyənləşirdi. Dünyaya gəldiyi andan etibarən onun nə
olduğu və necə olması ilə bağlı hər şeyi mühit müəyyən edirdi. Fərd ona verilən
rol çərçivəsində formalaşıb və ölənə qədər bu çərçivədə görülürdü. Onun
yaşamaqdan başqa bir çox alternativi yox idi. Modernləşmə ilə sonradan əldə
oluna biləcək statuslar insanın şəxsiyyətini təyin edən əsas amilə çevrilib.
Sözlərdən əlavə, şəxsiyyət sosial həyatı, mədəniyyəti, geyim, qeyri-verbal
ünsiyyət forması olan məkan, istifadə olunan əşyalar, yemə və içmə vərdişləri,
aksesuarlar və zinət əşyaları ilə formalaşır və təmsil olunur. Bu, şəxsiyyət
anlayışını iqtisa- diyyatdan sosiologiyaya, psixologiyadan antropologiyaya,
sosiologiyadan hüquqa qədər bir çox elm sahəsi ilə əlaqəli edir. Şəxsiyyətin bu
çoxölçülü quruluşu və müxtəlif elm sahələrinin hər bir ölçü ilə məşğul olması şəxsiyyəti
mürəkkəb və olduqca mübahisəli bir mövzuya çevirir.
Sosial
antropologiyada şəxsiyyət sosial və mədəni reallığı ilə bağlı öz anlayışını
ifadə edir. Başqa sözlə, fərdin özünü necə təyin etməsi, mənsub olduğu qrup tərəfindən
necə formalaşması kimi elementlərdən ibarətdir.
Psixologiyada insan
şəxsiyyət kimi qiymətləndirilərkən onun sosial tərəfi ön plana çəkilir.
Psixologiyada şəxsiyyət fərdin obyektiv fəaliyyətdə və ünsiyyətdə əldə etdiyi və
sosial münasibətlərin şəxsiyyətdə təmsil olunma dərəcəsini xarakterizə edən
sosial keyfiyyətə aiddir.