Firədun İbrahimov, Sevinc Kərimova
TƏHSİLALANMƏRKƏZLİ
TƏLİM SİSTEMİNİN FƏLSƏFİ-METODOLOJİ ƏSASLARI Xülasə. Məqalədə müxtəlif elmi mənbələrdə “təlim” anlayışı ilə bağlı şərhlərdə
fikir müxtəlifliyinə diqqət yönəldilir. Vurğulanır ki, mükəmməl təlim
sisteminin nəzəri və praktik əsaslarının işlənilməsi didaktikanın mərkəzi
problemidir, daha səmərəli nəticələri hədəfləyən didaktik sistemlərin axtarışı zəruri
və davamlı prosesdir. İddia olunur ki, təhsilin həyata keçirilməsinin mühüm
yollarından biri olaraq dərk edilən “mükəmməl təlim prosesi”nin təhsialanmərkəzli
(bu, onun emercent əlaməti kimi qəbul olunur!) və təhsilalanlarda IV
sənaye inqilabının çağrışlarına uyğun bacarıqların formalaşmasını şərtləndirən
sistem kimi interpretasiya edilməlidir. Vurğulanır ki, təlim prosesinin
idarə olunması üçün elmin və praktikanın nailiyyətləri ilə ayaqlaşan elmi fəlsəfənin
nəzəri-metodoloji əhəmiyyəti olduqca böyükdür və bu prosesdə şagirdlərin idrak
fəaliyyətinin idarə olunması, əqli qabiliyyətlərinin inkişafı yalnız o şərtlə
mümkündür ki, təfəkkür prosesinin qanunauyğunluqları, elmi idrakın forma və
metodlarının xüsusiyyətləri və dialektik əlaqələri daim nəzərə alınsın. Bu işdə təlim prosesinin idarə olunmasına öz-özlüyündə idrak məsələsi
kimi baxmağın məntiqiliyi diqqətə çatdırılır. Təlim prosesində səmərəli nəticələrin
reallaşması üçün praktik pedaqoqun idarəetmə fəaliyyətinin müəyyənləşdirilməsində
gerçəkliyin dərk olunması və dəyişdirilməsi metodları haqqında dialektika və
idrak nəzəriyyəsinin tərkibləri kimi ehtiva edilən komponentlərə istinad etməsinin
məqsədəuyğunluğu diqqət mərkəzinə çəkilir və bu “imkandaşıyıcı komponentlər”i
özündə saxlayan fikrin hərəkət forması həmin prosesin idarə olunmasının
metodoloji əsası kimi dəyərləndirilir. Açar sözlər: təlim; dialektika; idrak nəzəriyyəsi;
elmi tədqiqat metodları; elmi idrak formaları; problem; idrak məsələsi; əqli fəaliyyətin
növləri; dərrakəli və zəkalı fəaliyyət; hissi intuisiya; intellektual
intiusiya; ideya; prinsip; nəzəriyyə.